Op 6 april komt 'ROET theater- & filmprojecten' bij ons op school een voorstelling spelen over respect in Mavo-3, Havo4 en (t)Vwo-5.
Voor het JTC is respect een basiswaarde- de grondslag voor de manier waarop wij met elkaar omgaan. Maar 'respect' is maar een woord: je moet het invullen en waar maken. ROET heeft het woord respect letterlijk inhoud gegeven. Hierdoor kan makkelijker benoemd worden wat respect precies is en dat maakt elkaar aanspreken op gedrag of discussiëren hierover een stuk inzichtelijker.
Voor meer informatie: zie www.roet.nl, download de flyer hieronder, en lees de tekst hieronder.
FLYER RESPECT.pdf
RESPECT en wat doe jij?! 6 april op het JTC
Met deze interactieve voorstelling brengt ROET het Respect Effect op uw school. ROET geeft letterlijk inhoud aan het woord: R = rustig (blijven) Wie de rust heeft, heeft de macht. E = eerlijk Eerlijk duurt het langst. S = sociaal Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet. Zo wordt het hele woord compleet gemaakt.· De voorstelling bestaat uit twee gedeelten: een theatervoorstelling meteen gevolgd door een interactief gedeelte.
In de theatervoorstelling staan sociale media, pesten, grensoverschrijdend gedrag en groepsdruk centraal.
- Tijdens de scenes Respect Effect, zien we hoe het niet hoort en hoe het wel kan. Ook maken we kennis met het format 'Echte pubers hebben Respect' en komen fragmenten uit de actualiteit voorbij.
Doorlopend is er een verhaallijn waarbij een gebeurtenis op Facebook in de realiteit volledig uit de hand loopt. De voorstelling is een keiharde confrontatie met de online en offline werkelijkheid.
De terugkerende vraag tijdens het interactieve gedeelte is : “En wat doe jij ?”
In het 2e gedeelte wordt gebruik gemaakt van stemkastjes en wordt gemeten hoe respectvol in verschillende situaties de jongeren reageren. De situaties hebben te maken met de 7 kernwaarden die de mentoren eerder hebben toegelicht en uitgewerkt met hun leerlingen. ROET kweekt bewustzijn en zet jongeren aan tot nadenken over de effecten van hun eigen handelen.
De planning is: